murabit of murabitul

Bespreek hier de veldslagen van de kruistochten of de oorlogen waarbij de ridderorden betrokken waren.
Plaats reactie
wittenelm
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-02-2009 18:09

murabit of murabitul

Bericht door wittenelm » 02-02-2009 18:27

Was de oprichting van de marokaanse strijdende broeders een reaktie op de ridderorden, of ontstonden zij vroeger of quasi gelijktijdig?
Help iedereen zoals je zelf graag geholpen wordt.

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 02-02-2009 20:11

Goeie vraag.
Alain Demurger schrijf hierover. Je moet zijn boek 'Les Templiers' erbij halen, pp. 46-50 'Influences: le Temple et le ribât'. In het kort komt het hierop neer: Aan de grenzen van de musulmaanse werelden ontstonden er ribâts, militaire en religieuse centra. Deze werden bemand door vrijwilligers, de zgn. murabitûn. Ze waren dus vrijwilligers, voor een beperkte tijd, leverden militaire prestaties, maar hielden zich ook bezig met gebed en meditatie. Een soort klooster-kastelen, dat waren die ribâts dus. Het zou kunnen dat de ribâts en de murabitûn een invloed hebben gehad op de westerse ridderorden? Demurger geeft heel netjes de verschillende visies weer (iets wat we van hem niet altijd gewoon zijn ...). Hij besluit dat er invloed zou kunnen zijn, maar wil daar niet te ver in gaan en zegt dat voor het Westen de religieus-militaire ordes volledig nieuw waren.

wittenelm
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-02-2009 18:09

Bericht door wittenelm » 03-02-2009 10:46

Bestaat dit boek ook in 't nederlands of engels of Duits?
Mijn Frans is niet het beste, maar ik werk eraan.
Waar het mij om gaat, is vanwaar plots de ingeving bij zowel christenen als moslims om religieus militaire genootschappen te vormen.
Bestaat of bestond er bij de joden ook iets dergelijks, of gaan zij er, zoals gewoonlijk van uit dat zij sowieso, gods uitverkoren volk zijn?
In elk geval 2013 nadert. Er zijn honderden jaren verstreken. En weer staan we op het punt van een "nu nog" vermijdbare oorlog.

De betekenis van Jerusalem is de basis van de vrede. Velen vinden dit ironisch. Ik niet. Die vrede is mogelijk, het ligt aan de mensen zelf.

Ten tijde van Boudewijn en Saladin was het bijna zover. Maar helaas...
Help iedereen zoals je zelf graag geholpen wordt.

Erik
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-11-2010 20:22

Bericht door Erik » 26-01-2013 13:32

Ik geloof nooit dat er vrede ging komen ivm Jeruzalem ,eventueel een 10 jarig bestand zoals er eerder al waren geweest,maar vrede ? Zie hoe het er vandaag aan toe gaat. Blijkbaar is de vloek van Jaques De Molay over Jeruzalem toch realiteit ? :wink:

Plaats reactie