Slag bij de bronnen van Cresson

Bespreek hier de veldslagen van de kruistochten of de oorlogen waarbij de ridderorden betrokken waren.
Plaats reactie
JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Slag bij de bronnen van Cresson

Bericht door JH » 31-08-2008 21:37

Gerard de Ridefort krijgt erg vaak de wind van voren. De slag in mei 1187 bij de bronnen van Cresson is altijd het eerste voorbeeld dat auteurs aanhalen om de Ridefort als 'roekeloos' en 'dwaas' neer te sabelen. Ze halen allemaal de kroniekschrijver Ernoul aan, die Gerard aan het hoofd van ongeveer 140 man een aanval laat inleiden tegen een troepenmacht van 7000 saracenen. Een kortzichtige visie gedrenkt in een gebrek aan historische kritiek, dat wel, maar toch slikt iedereen deze versie. Gelukkig zijn er anderen. Zo las ik net dat er bij Cresson slechts enkele honderden saracenen zouden zijn geweest, wat de aanval al meteen minder onbesuisd maakt. Bovendien zou het om schermutselingen in een beboste/dichtbegroeide regio gaan en niet om een open veldslag. Ik verzamel al een paar jaar zoveel mogelijk info over de enige grootmeester van de Tempeliers uit de Lage Landen, bovenstaand feit sterkt alweer mijn vermoeden dat Geraard van Ruddervoorde een markant en capabel persoon en geen 'kwade genius'.

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 31-08-2008 21:54

Ergens kan het aanzien worden als roekeloosheid, maar eigelijk getuigt het van moed. Ten strijde trekken tegen een overmacht in een poging om een alliantie te verbreken die hen fataal zou kunnen worden. Hadden de Hospitaalridders niet terug willen trekken, Geraard van ruddervoorde zijn kalmte kunnen bewaren om zo een tactiek te kunnen bespreken, dan hadden ze hun slag thuis kunnen halen.
De paarden van de moslims waren immers aan het drinken bij de bronnen, ze stonden niet paraat om een aanval af te slaan. Geoeffende ruitens in een gestructureerde charge ( al zijn ze dan in de minderheid ) is toch in staat een niet gestructureerde overmacht te verslaan.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 01-09-2008 17:50

Net als de kruisvaarders van het eerste uur, hadden de Tempeliers de volgende ingesteldheid: 'het getal is van geen belang als de kracht van God komt'. In de eerste decennia van de kruistochten lukte dit heel vaak.
Er zijn voldoende bewijzen de Gerard de Ridefort een uitzonderlijk krijgsman was, zelfs Ernoul omschrijft hem zo. Het lijkt er ook op dat de Vlaamse grootmeester een goed leider/strateeg was: kijk maar naar zijn prestaties in Tortosa (dat onder Rideforts leiding stand kon houden tg. Saladin) en naar Akko (waar Ridefort een uitval van de Saracenen counterde en zo het beleg redde). Dit zijn twee zaken die maar al te vaak vergeten worden.

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 06-09-2008 09:50

JH schreef:Net als de kruisvaarders van het eerste uur, hadden de Tempeliers de volgende ingesteldheid: 'het getal is van geen belang als de kracht van God komt'. In de eerste decennia van de kruistochten lukte dit heel vaak.
Dat is dan ook niet meer dan normaal. In de eerste decennia waren de moslims dan ook kwa strijdvaardigheid niet opgewassen tegen de gestructureerde ridders van europa, Het waren in het begin dan ook allemaal kleinere groepen. Het is pas met Saladin, dat de moslims onder 1 vaandel ten strijde trokken, vanaf toen is het een heel pak moeilijker geweest voor de westerse strijdkrachten.

Ook hier moet men over nadenken wanneer we spreken over Gerard de Rideford, hij vocht in een heel andere situatie dan de andere tempelgrootmeesters, hij was een uitzonderlijk krijgsman, zeker wel, ik ben eens benieuwd hoe het eender welke andere grootmeester was vergaan moesten zij in zijn schoenen gestaan hebben.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Loki
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-09-2008 09:40

Bericht door Loki » 08-09-2008 22:39

Net als de kruisvaarders van het eerste uur, hadden de Tempeliers de volgende ingesteldheid: 'het getal is van geen belang als de kracht van God komt'
Jan, hiermee zeg je iets dat ik erg interessant vind. Ik vraag me regelmatig af wie de Tempeliers en daarmee de kruisvaarders eigenlijk waren, ik bedoel dan hun persoonlijkheid op zich...
Zouden zij (die gewone Tempelridder, die ook gewoon in de sleur van de dagelijkse routine zat (patrouilleren, trainen, geestelijke verplichtingen)) werkelijk zo vertrouwd hebben op louter de kracht van God? Ergens weiger ik te geloven dat zulke ervaren krijgslieden zich blindelings lieten meesleuren door hun geloof. Dat zij net zo roekeloos en dwaas te keer gingen als bijvoorbeeld de Franse ridderlegers tijdens de Honderjarige Oorlog in de 14de eeuw.
Ik wil wel geloven dat de Tempeliers best godsvruchtig waren, maar dat zij werelds genoeg waren om te vertrouwen op hun gezond verstand en ervaring. Dat zij niet blindelings 'God wil het!' riepen en op de vijand afstormden.
De ene leider is de andere niet, de een is geloviger dan de ander, de een is blinder dan de ander... (Dat geldt in onze tijd nog steeds)
De Tempelorde zal wel de capaciteit hebben gehad om een grootmeester te kiezen die de beste keus was naar die specifieke tijd, politieke situatie (nationaal en internationaal).
Jan, als jij zegt dat Van Ruddervoorde zijn capaciteiten bewezen heeft dan geloof ik jou. Ik ben van mening dat hij bij die bewuste aanval zijn kansen gewogen heeft alvorens hij besloot tot de aanval over te gaan. Hij zal zijn redenen gehad hebben en waarschijnlijk een gezien hebben. Ik geloof niet dat hij roekeloos 'zoals sommigen denken' ten aanval is gegaan.

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 08-09-2008 22:49

Hey Loki
Interessante vragen/opmerkingen. Ik ga hier later eens uitgebreid op antwoorden (na het congres).
Tot dan !

Loki
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-09-2008 09:40

Bericht door Loki » 08-09-2008 22:56

Jan, als jij zegt dat Van Ruddervoorde zijn capaciteiten bewezen heeft dan geloof ik jou. Ik ben van mening dat hij bij die bewuste aanval zijn kansen gewogen heeft alvorens hij besloot tot de aanval over te gaan. Hij zal zijn redenen gehad hebben en waarschijnlijk een gezien hebben. Ik geloof niet dat hij roekeloos 'zoals sommigen denken' ten aanval is gegaan.
Moest er even dringend tussenuit en bijgevolg die laatste regels iets te snel getypt...

Dus ik denk dat hij aldaar op de een of andere manier een overwinning moet gezien hebben, en dit naar de informatie die hij op dat ogenblik had.
Wij vergeten soms dat men ten tijden van oorlog of agressie niet altijd de tijd hebben om alle info te vergaren en daarnaar te handelen. Misschien was die groep Saracenen groter dan men oorspronkelijk dacht, misschien was hij helemaal niet zo groot en was het eerder een gelijkwaardige tegenstander. Misschien kregen de Saracenen steun van geallieerden aan hun kant... Wie weet het?
We kunnen enkel aannemen dat de Orde in de Levant, waar zij reeds vele ervaringen op krijgskundig gebied had opgedaan, zich geen onkundige generaals kon veroorloven. Dat zij iemand capabel kozen voor 'the job'.
Mijn conclusie is dat Gerarde Van Ruddervoorde naar alle waarschijnlijkheid een goed en ervaren krijgsman was, maar ook slechts een kind van zijn tijd. Handelend naar de mogelijkheden en de gelegenheden die 'God' hem schonk.

Amen

Plaats reactie