Motto Non Nobis

Wil u een thema aansnijden dat in geen enkele onderstaande categorie past? Plaats hier een berichtje en wij doen het nodige. Heeft u vragen/opmerkingen over de werking van dit forum, dan bent u hier op de juiste plaats.
Plaats reactie
PvK
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-04-2011 21:05

Motto Non Nobis

Bericht door PvK » 28-11-2011 19:45

Op veel plaatsen lees je dat Psalm 115 Vers 1 (Non nobis, non nobis, Domine Sed nomini tuo da gloriam) gebruikt werd als motto van de Orde van de tempelridders. Helaas heb ik nergens een bron kunnen vinden die dit bevestigd.

Weet iemand of dit pas veel later (18de ? 19de eeuw) werd verklaard ? OF bestaan er historische bronnen hierover ?

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 13-12-2011 21:06

De tekst ‘Non nobis Domine, non nobis, sed Nomini Tuo da gloriam’ zou het devies
van de orde geweest zijn. Vrij vertaald is dit ‘Niet voor ons Heer, niet voor ons,
maar glorie enkel in uw naam’. In een beschrijving van de tempeliers door een anonieme
pelgrim vinden we een verwijzing naar de tekst: ‘Als ze de tijd om oorlog te
voeren gekomen achten, en als de hoorn schalt, (…) zingen ze in koor de psalm van
David ‘Niet voor ons, O Heer’. De zin komt uit psalm 115:1 en herdenkt de nederlaag
van de Egyptenaren en de bevrijding van Israel door God, nabij de Rode
Zee. De tekst was, net als het Te Deum, bekend bij een breed publiek en werd gezongen
bij gelukkige gebeurtenissen of om miraculeuze overwinningen te vieren.
De psalm komt ook voor in het toneelstuk ‘Henry V’ van Shakespeare. Daarin laat
de Engelse koning na zijn zege nabij Agincourt in 1415, zijn soldaten knielen en het
Te Deum en het Non nobis zingen tijdens het begraven van de doden. Het lijkt erop
dat dat het Non nobis geen typisch tempelierslied was, maar dat de psalm gezongen
werd na het behalen van belangrijke zeges door de eeuwen heen.

PvK
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-04-2011 21:05

Bericht door PvK » 18-12-2011 17:03

Hartelijk dank voor de reactie. Zijn er oudere bronnen waarin te vinden is wanneer dit devies (dat dus duidelijk in een bredere context gebruikt werd) specifiek aan de Orde van de tempel is gelinkt ?

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 19-12-2011 22:06

Ik denkt het niet, maar het zou kunnen. Misschien weet iemand anders het wel.

PvK
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-04-2011 21:05

Bericht door PvK » 15-01-2012 12:10

Bedankt voor het antwoord, mischien is er nog iemand die hier iets vanaf weet ? Ondertussen blijf ik verder zoeken :-)

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 28-01-2012 16:34

Beste,

zoals Jan het al goed heeft verwoord, is deze leuze inderdaad niet zo goed gedocumenteerd in het bronnenmateriaal. Ik meende mij te herinneren dat het ook stond op een afbeelding in de kroniek van Matthew Paris (begin 13e eeuw).

In mijn opinie, was de leuze niet een dermate identificerend middel van de tempeliers als vaak wordt aangenomen. Te meer omdat het niet voorkomt in de regel of de retraits, hoewel bepaalde gebeden en verwijzingen naar de psalmen wel zijn opgenomen. Het Te Deum (dat werd gezongen na de meesterverkiezingen) bleek bijvoorbeeld veel centraler.
Ik vermoed trouwens, maar dit is suggestief, dat liederen met verwijzingen naar de Maccabeeën veel couranter zouden zijn geweest. Toch is er heel weinig werk verricht naar de liturgische teksten van de tempelorde (Alan Forey, Legras en Lemaitre). Bronnen die vele medievisten momenteel nog al te vaak links laten liggen, ondanks hun belang (ik denk maar aan recent onderzoek dat Tjamke Snyders nu aan het voeren is aan de UGent).

Xavier

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 09-02-2012 22:17

Over liturgische teksten gesproken, er is een tempeliersmissaal bewaard gebleven in Italië. Het werd geanalyseerd door Cristina Dondi (Univ. Oxford). Ik heb er een apart item van gemaakt (onder Literatuur).

PvK
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-04-2011 21:05

Bericht door PvK » 13-02-2012 12:26

Allebie heel erg bedankt voor jullie bijdrage.Ik ga zeker dat stuk ook bekijken :-)

Plaats reactie