voorstelling

Wil u een thema aansnijden dat in geen enkele onderstaande categorie past? Plaats hier een berichtje en wij doen het nodige. Heeft u vragen/opmerkingen over de werking van dit forum, dan bent u hier op de juiste plaats.
Plaats reactie
aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

voorstelling

Bericht door aquilia » 20-04-2010 00:09

Beste iedereen,

ik heb ijverig zitten posten op dit forum. Dat heeft uiteraard alles te maken met mijn bezigheden.
Ik ben van opleiding een bioloog maar ondertussen reeds 5 jaar actief als amateur historicus. Ondertussen ben ik ook de opleiding geschiedenis aan het volgen op de UGent met als doel mijn academische carriere in die richting te laten gaan.
Mijn interesses zijn vrij breed, geschiedenis in het algemeen maar vooral Klassieke Oudheid en Middeleeuwen. Mijn aandacht gaat vooral naar kruisvaartgeschiedenis, geschiedenis van Vlaanderen en de stad Gent, religieuze geschiedenis, militaire geschiedenis en Romeinse geschiedenis van de 1e eeuw V.Chr. (maar dat wil ik als hobby houden).
Momtenteel ben ik op academisch vlak vooral bezig met het groepsvormend karakter van de tempelorde als voorloper van de militaire orders. Ik ben bezig met een paper te schrijven getitteld Een nieuw ridderschap, een hybride identiteit. De tempelorde als religieuze krijgers.

Om de academische bezigheid aan te vullen met een wat actiever leven ben ik ook instructeur in traditioneeel westerse krijgskunsten (ook wel aangeduid als europees middeleeuwse krijgskunsten) en oprichter en bestuurslid van de middeleeuwse reenactmentvereniging milites templi.

Ik hoop hier interessante onderzoeksthema's te kunnen behandelen en de historiciteit van de tempelorde verder te helpen onderbouwen en te verspreiden. Hopelijk zal op het academisch niveau hier in België ook wat navolging worden aan gegeven.

mvg,

Xavier Baecke

Filip De Cooman
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-08-2013 10:34

Bericht door Filip De Cooman » 30-08-2013 17:35

Hallo iedereen,

Daar het blijkbaar de gewoonte is zich hier voor te stellen, kan ik uiteraard niet achterblijven.

Ik ben Filip De Cooman, geboren en getogen Brusselaar, maar intussen al 10 jaar West-Vlaming. Mijn interessegebied is redelijk breed: ik verzamel militaire uniformen en ben met re-enactment bezig van allerlei periodes.
De Tempelorde en de reële geschiedenis der Tempeliers is al jaren een paradepaardje van mij.

Beroepshalve ben ik ambulancier en vrijwillig brandweerman.

Ik woon in Oostvleteren. Op enkele honderden meters van mijn deur liggen terreinen die ooit eigendom waren van de Tempelorde. Momenteel hou ik mij bezig met een kleinschalig onderzoek naar een completere geschiedenis van deze gronden en gebouwen.

Het is mij opgevallen dat hier een aantal personen serieus goed op de hoogte zijn en perfect weten waarmee ze bezig zijn. Ik hoop zelf een nuttige en informatieve bijdrage te kunnen leveren aan dit forum en misschien wat bij te leren.

Met vriendelijke groeten,

Filip De Cooman

Erik
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-11-2010 20:22

Bericht door Erik » 07-09-2013 21:47

Welkom op dit forum Filip. Ik ben bezig met een werkstuk als lid van Tempeliers orde en commanderij RvV over de tempeliers in Ieper en omstreken maar van Oostvleteren daar heb ik nog weinig over gevonden ,benieuwd wat je zoal hebt van informatie ivm Oostvleteren . In ieder geval succes met je opzoekingen .

Mvg,

Erik.

Plaats reactie