ik wil tempelier worden

Wil u een thema aansnijden dat in geen enkele onderstaande categorie past? Plaats hier een berichtje en wij doen het nodige. Heeft u vragen/opmerkingen over de werking van dit forum, dan bent u hier op de juiste plaats.
Plaats reactie
joan.gistelinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-09-2008 21:09

ik wil tempelier worden

Bericht door joan.gistelinck » 17-12-2009 13:00

Hallo,

ik ben een geschiedenis- en godsdienstleerkracht van 47 jaar oud en reeds lange tijd geïnteresseerd in de tempeliers. Ik zou het fijn vinden om mij aan te sluiten bij een erkende tempeliersorde in Vlaanderen en mensen te ontmoeten die dezelfde passie en idealen delen. Kan iemand mij hieromtrent informatie verschaffen?
Alvast bedankt!

Joan Gistelinck
Oudenaardseweg 106c
9790 Moregem
joan.gistelinck@gmail.com

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 19-04-2010 23:41

beste,

momenteel is er geen enkele tempeliersorde historisch noch erkend.
Historisch: geen van de pretendenten hebben kunnen aantonen, noch voor de katholieke Kerk, noch voor de academische wereld dat hun link effectief historisch is. Geen enkele bron wijst op een mogelijke continuiteit.

Erkenning. Ik heb hiervoor zelfs nog een mail gestuurd naar het aartsbisdom om hierover toch absolute zekerheid te krijgen. Momenteel zijn er slechts twee militaire orden nog erkend: de Johannieters (hospitaalorde) en de orde van de Heilige Grafkerk.

Over de legitimatie die sommige groeperingen zichzelf schijnen aan te meten heb ik grote twijfels. Ik heb groeperingen gelezen die zich schijnen te beroepen op Armeense patriarchen. Wat heel vreemd is gezien de tempeliers onder geen enkel beding ooit de leer van de Armeense Kerk hebben aangehangen. Andere orders (zoals de soervereine orde van de tempeliers) beweren niet enige legitimatie te hebben, althans toch niet openlijk, maar wel terug te gaan op de tempelorde. Die mensen ken ik toevallige persoonlijk, en het zijn zeker geen oninteressante personen. Toch wijken hun gebruiken sterk af van de originele orde.

xavier baecke

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 09-10-2010 21:22

Je hebt diverse groeperingen in België.

Ikzelf ben actief in de OSMTH.

Wij beweren zeker nie af te stammen van de oude orde, doch dient ze als voorbeeld voor onze activiteiten. Geschiedkundig gezien sluit de hedendaagse Tempeliersorde aan bij de Loge (vrijmetselarij) omdat ze in 1804 uit de vrijmetselarij ontstond
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Diovult
Berichten: 1
Lid geworden op: 02-10-2010 18:55

Bericht door Diovult » 19-10-2010 13:33

Ik ben nieuw hier. Maar ik bestudeer veel oude manuscripten over de technieken en het gebruik van middeleeuwse wapens.

Tevens ben ik gefascineerd door de Tempeliers.

Hoewel ik betwijfel of er tegenwoordig nog een organisatie is waarvan leden rechtstreeks van de Tempeliers afstammen, denk ik dat het loont om eens beleefd en vriendelijk na te vragen bij kloosters of het Vaticaan. Wellicht kunnen zij meer helderheid verschaffen over Tempeliers en aanverwante ordes.

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 04-11-2010 10:28

Beste,

ik heb deze vraag reeds aan het adres van het aartsbisdom gesteld. Er zijn nog twee orden als kerkelijke orden erkend: de orde van Malta en de orde van het Heilig Graf. Ook de Duitse Orde bestaat nog en is erkend als een ridderorde, maar niet meer als een religieuze orde.

Ik ben er mij van bewust dat er nog groeperingen bestaan die de naam van de tempeliers dragen, maar hun doelstellingen en structuur lijkt mij nog steeds onduidelijk.
Anderzijds bestaan er ook reenactmentgroepen die zich concentreren op het leven van tempeliers, hiervan ben ik zelf lid. Uiteraard gaat het hier om het tempeliersleven zoals het bestond in de Middeleeuwen opnieuw leven in te blazen, weliswaar op een heel beperkte manier.

Wat betreft het historisch vechten, welke manuscripten gebruik je? Ben je verbonden aan een bepaalde vereniging?
Naast mijn geschiedkundig onderzoek ben ik immers ook aan het werk met het historisch Europese krijgskunsten en geef er zelf les in.

met vriendelijke groeten,

Xavier Baecke

Erik
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-11-2010 20:22

Bericht door Erik » 12-11-2010 20:46

Hallo,
IK BEN NIEUW OP DIT FORUM. Het is van mij ook altijd een droom beweest van lid te worden van een tempeliersorde. Ik lees dat die er dus niet zijn of toch niet herkend worden. Is er zoiets als een groepering die zich bezig houd met de idealen en de vechtkunst van de tempeliers over te brengen naar leden toe ? Nog iets, weet iemand waar ik pins of kentekens van de tempeliers kan vinden ?

Alvast bedankt.

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 04-12-2010 10:21

Beste,

bij mijn weten houdt geen enkele zogenaamde tempeliersgroep zich bezig met de krijgskunst als dusdanig.

Wat de krijgskunst betreft zijn er wel groepen die traditionele Westerse krijgskunsten opnieuw tot leven wensen te brengen, gebaseerd op vechtboeken. Zij zijn trouwens ook reeds gegroepeerd in een coalitie op Europees niveau, namelijk de HEMAC (historical european martial arts coalition). Een van de groepen, waar ik zelf ook les geef, is SwArta. Wij geven les in die krijgskunsten met als hoofdfocus de middeleeuwse krijgskunst, vooral de traditie rond Lichtenauer. Uiteraard gaat dit over een periode net na de tempelorde, gezien er uit de Volle Middeleeuwen tot op heden nog geen vechtboeken zijn bewaard. Anderzijds bevatte die vechtboeken ongetwijfeld technieken zoals ze ook werden uitgeoefend in de Volle Middeleeuwen. Een tweede zaak die ik wens op te merken is de vereiste om aan zoiets mee te doen. De fysieke eisen liggen uiteraard niet laag, ook dient een zekere motivatie aanwezig te zijn om succesvol het corpus aan technieken en inzichten te incorporeren.

Wat de tempelorde concreet betreft. Je kan uiteraard je steeds wenden tot het reenactment. Ikzelf ben medeoprichter van een reenactmentgroep 'milites templi', die de tempeliers uitbeeldt. Ik moet echter wel in eerlijkheid zeggen dat reenactment nog ver staat van de werkelijke tempelwereld, of zelfs middleeuwse wereld. Het blijft in vele gevallen een recreatieve bezigheid. Anderzijds ben ik vanuit de groep wel aan het werken aan een subgroep waarbij we de litteraire traditie verder wensen uit te diepen, maar tevens wensen in praktijk te brengen (een soort van beleving). Maar dat is nog even wachten.

voor meer info kan je je altijd wenden tot: xavierbaecke@hotmail.com

mvg,

xavier

Erik
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-11-2010 20:22

Bericht door Erik » 18-03-2012 20:35

Hallo, ben intussen lid geworden van OSMTH in de commanderij Robrecht in West Vlaanderen en heb het daar heel erg naar mijn zin. Echt wat ik zocht en de broeders zijn Tempelier in hart en ziel. :wink:

Erik.
nnDnn

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 24-03-2012 20:14

Erik schreef:Hallo, ben intussen lid geworden van OSMTH in de commanderij Robrecht in West Vlaanderen en heb het daar heel erg naar mijn zin. Echt wat ik zocht en de broeders zijn Tempelier in hart en ziel. :wink:

Erik.
nnDnn
Blij dit te horen broeder.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Plaats reactie