Kruisvaarderszwaarden

Wil u een thema aansnijden dat in geen enkele onderstaande categorie past? Plaats hier een berichtje en wij doen het nodige. Heeft u vragen/opmerkingen over de werking van dit forum, dan bent u hier op de juiste plaats.
Plaats reactie
Stralend
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-02-2013 16:41

Kruisvaarderszwaarden

Bericht door Stralend » 18-02-2013 16:56

Ik verzamel zwaarden uit de tijd van de kruistochten.

Ik heb enige tijd geleden het 11de eeuws kruisvaarderszwaard van Celtic WebMerchant aangeschaft: http://www.celticwebmerchant.com/a-2695 ... erszwaard/ . De gravering is erg net gedaan! Nu ben ik aan het sparen voor de River Witham: http://www.celticwebmerchant.com/a-2768 ... am-zwaard/ .

Zijn er nog andere verzamelaars van historische zwaarden hier?

Erik
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-11-2010 20:22

Bericht door Erik » 22-02-2013 20:13

Ik heb er nog geen maar het is wel de bedoeling dat ik er met de tijd er een koop,maar het moet wel een Tempelierszwaard zijn. Kan iemand raad geven ?

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 23-02-2013 21:46

Als je historisch correct wil zijn, dan zou ik zeggen eentje zonder krulletjes en zonder 'decoratie'. Eenvoudig en zonder tirlantijntjes. Militia en niet Malicia, zoals Bernardus van Clairvaux destijds al aangaf.

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 23-02-2013 21:51

Dat voorbeeld van 'Stralend' ziet er netjes uit, al kan ik me niet inbeelden dat er een tekst op stond. Anderzijds, dat kruisje op het lemmet komt me bekend voor. In Kortrijk hebben ze zo'n zwaard met exact hetzelfde kruis erop (een origineel, geen kopie).

Wie een echt Middeleeuws zwaard wil moet een budget van ong. 25.000 euro vooropstellen. Dan heb je een authentiek zwaard in goeie staat. Nu de rente op spaarkboekjes onder de 1% zakt, is dit misschien een betere belegging. :D

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 11-03-2013 10:29

Het meest typerende tempelierszwaard is de Oakeshott type VIII . Een robuste simpele eenhander met ronde wielpommel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jan, waarschijnlijk herken je het eerste zwaard uit de Arn films. Het is een replica van dat zwaard.

Wat betreft "tempelierszwaarden" die ik bezit:

Het voorgaande Arnzwaard, en volgend zwaard, een replica van het zwaard van grootmeester Renauld de Vichier:

Afbeelding
Afbeelding

Deze laatste gebruik ik al ceremonieel zwaard
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Plaats reactie