Tempeliers in 1302/Kortrijk 6 feb 2010

Is er binnenkort een lezing bij u in de buurt? Plaats hier alle informatie.
Plaats reactie
Bernard Schotte
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-01-2009 10:14

Tempeliers in 1302/Kortrijk 6 feb 2010

Bericht door Bernard Schotte » 03-09-2009 17:28

Lezing over de deelname van de tempeliers en hospitaalridders in de Vlaamse opstand van 1302.

Zaterdag 6 februari 2010

14.30u in het Erfgoedhuis, OLV-straat 45, 8500 Kortrijk


Gratis toegang


Org.: West-Vlaamse Gidsenkring Kortrijk-Menen en museum Kortrijk 1302

Lezing door Bernard Schotte en gebaseerd op archiefbronnen

In de roman De Leeuw van Vlaenderen (1838) voert Hendrik Conscience een tempelier ten tonele die meestrijdt in de Guldensporenslag. In 1882 schrijft de bekende Brugse historicus Adolph Duclos een historische roman getiteld Reivaart of de wraak van de Tempelier, waarin hij verhaalt dat tempeliers deelnamen aan de Vlaamse opstand tegen de Fransen en zij aan zij vochten met de Vlamingen in de Guldensporenslag (11 juli 1302) en de Slag bij de Pevelenberg (18 augustus 1304). Tot op heden blijven er in romans en pseudo-historische literatuur verhalen opduiken over de betrokkenheid van de tempeliers in de Guldensporenslag. Literaire fictie? Of zit er een grond van waarheid achter al deze verhalen? Geschiedenis wordt nu eenmaal geschreven op basis van archiefbronnen. En bronnen ontbreken gewoonlijk bij vele tempeliersverhalen. Bedoeling van deze lezing is dat we gezamenlijk diverse archiefbronnen uit de tijd van de tempeliers en de Guldensporenslag overlopen die een licht kunnen werpen op deze fascinerende hypothese dat tempeliers, en ook hospitaalridders, niet afzijdig bleven toen de Vlamingen in 1302 voor hun vrijheid streden.

Afbeelding

SB
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-01-2010 14:49

Bericht door SB » 17-02-2010 14:31

Dag Bernard Schotte,

ik was aanwezig bij je lezing in Kortrijk. Ik vond het dan ook een boeiende uiteenzetting. Je hebt me misschien wel zien zitten als jongste van de hele zaal :) .
Maar ik heb misschien een ongewone vraag voor jou. Ik ben namelijk bezig aan mijn eindwerk en ik zou graag jou uiteenzetting er in willen verwerken. Zou je misschien jouw powerpoint willen doorsturen naar mijn mailadres? :wink:
sanderbotte@hotmail.com

MVG,
SB

Plaats reactie