Congres 'Tempeliers' op 12/13 september 2008 in Ieper (B)

Is er binnenkort een lezing bij u in de buurt? Plaats hier alle informatie.
Plaats reactie
JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Congres 'Tempeliers' op 12/13 september 2008 in Ieper (B)

Bericht door JH » 16-07-2008 09:33

In Ieper start op 12 september een tweedaags congres over de tempeliers, georganiseerd door VSTH vzw in samenwerking met de Ieperse Erfgoedcel en het Ieperse Stadsbestuur. Voor concrete vragen kan u terecht op dit forum.

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Inschrijven

Bericht door JH » 27-07-2008 10:57

Het volledige programma van het congres in Ieper staat nu online:
http://www.tempeliers.be/1307.html

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 22-08-2008 18:20

Een lijst van de sprekers met korte voorstelling :

http://www.tempeliers.be/1307_sprekers%20congres.html

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 31-08-2008 21:49

Goed nieuws.
Dankzij de Abdij Ter Duinen krijgen we een wrijfprent van de grafsteen van Gerard de Villers in bruikleen. Voor de duur van het congres komt de imposante afbeelding van het graf van de commandeur dus naar Ieper. Volgens Gilbert Jansseune is de wrijfprent veel duidelijker dan het originele exemplaar (dat nog steeds in de kerk van Villers-le-Temple hangt).

parsifal
Berichten: 3
Lid geworden op: 14-09-2008 14:38

Congres

Bericht door parsifal » 14-09-2008 14:50

Bij deze weg wil ik Jan Hosten en medewerkers feliciteren voor de organisatie van het congres over de tempeliers. Ik ben er enkel op zaterdag geweest maar het was absoluut de moeite om historische feiten te vernemen door authoriteiten op dit gebied. Jammer dat Malcolm Barber er niet bij kon zijn.

Bij de stelling dat de Tempeliers meegevochten hebben met de Guldensporenslag door Bernard Schotte en ook wanneer Filip Hooghe dit herhaalde verlieten enkele mensen de zaal. Ik denk te weten wie ze waren maar waarom deden ze dit volgens jullie?

Hopelijk volgend jaar opnieuw een congres en nog eens proficiat!

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 14-09-2008 21:16

Bedankt parsifal
Toen Bernard Schotte en Filip Hooghe hun lezing gaven zijn er inderdaad nogal wat mensen de zaal uitgestapt, dit om de eenvoudige reden dat ze de lezing op vrijdag al hadden gezien. Bernard en Filip waren de enige twee sprekers die hun onderzoek tweemaal mochten naar voren brengen.
Groeten uit Ieper

Filip Hooghe
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-09-2008 23:06

Bericht door Filip Hooghe » 15-09-2008 23:16

Overigens, ik heb het tijdens mijn uiteenzetting nooit over de Guldensporenslag gehad, wat eigenlijk een anachronistische benaming uit latere eeuwen is. De correcte benaming is de Slag bij Kortrijk van 11 juli 1302, zonder enige nationalistische of andere bijbetekenissen. Zo wordt hij immers in de bronnen uit die tijd genoemd: la bataille de Courtrai.

Wat betreft de deelname van Tempeliers aan de Slag bij Kortrijk, hebben noch Bernard, noch ikzelf ook maar één moment beweerd of bewezen dat ze er effectief aan hebben deelgenomen. Wel is aangetoond en bewezen door Bernard Schotte dat de Tempeliers én de Hospitaalridders tijdens de Frans-Vlaamse oorlog de kant kozen van de Vlaamse graaf en de opstandelingen en in 1302-1303 wel degelijk deelnamen aan twee heervaarten vanuit Brugge en dat Willem van Saaftinge misschien een gewezen Tempelier was.

Wat betreft het naar buiten gaan tijdens de lezing van Bernard, kan ik inderdaad bevestigen dat het om mensen ging die op vrijdag reeds dezelfde lezing hadden gehoord. Al was het misschien niet zo beleefd om zomaar op te staan en weg te gaan ...
Bernard had zelf zijn lezing wat gewijzigd en aangepast en ikzelf eigenlijk ook, al was de inhoud idd grotendeels hetzelfde.

Groeten,
Filip Hooghe

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 17-09-2008 08:32

Jammer dat ik door de ziekte van mijn vrouw op het laatste moment verstek moest geven
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Cstaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-09-2008 23:13

Bericht door Cstaf » 17-09-2008 10:06

Goedendag aan iedereen.
Ik zou eveneens Jan willen bedanken voor de organisatie van dit congres en voor de kwaliteit van de sprekers. Ik ben enkel zaterdag gekomen en ik ben zeer tevreden van de uiteenzettingen van Philip Hooghe en Bernard Schotte kunnen hebben getuige zijn (zelfs wanneer mijn niveau van het Nederlands is niet het best ;) ).
Hartelijk

parsifal
Berichten: 3
Lid geworden op: 14-09-2008 14:38

Bericht door parsifal » 17-09-2008 20:00

Filip Hooghe schreef: Wat betreft het naar buiten gaan tijdens de lezing van Bernard, kan ik inderdaad bevestigen dat het om mensen ging die op vrijdag reeds dezelfde lezing hadden gehoord. Al was het misschien niet zo beleefd om zomaar op te staan en weg te gaan ...
Ah kijk, een dood simpel antwoord op, wat nu blijkt, een domme vraag. Ik begon al de vreemdste theorieën te ontwikkelen en laat het nu net dat zijn wat mij soms stoort als het gaat over de Tempeliers, het zal nooit meer gebeuren :).

Plaats reactie