Boek: De Tweede Messias

Heeft u een boek gelezen over de ridderorden en kruistochten? Deel het met ons.
Plaats reactie
Manu
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-07-2008 18:40

Boek: De Tweede Messias

Bericht door Manu » 21-07-2008 19:05

Even had ik graag dit boek van Christopher Knight & Robert Lomas aangeraden.

Hoewel ik niet volledig voor hun theorieën te vinden ben geeft dit boek wel een leuke en misschien ook rare kijk op de (mogelijke) reden van het ontstaan van de Tempeliers. (dit laat ik dan ook geheel terzijde en het ook de rede is waarom ik het boek hier aanhaal)

Wat me wel fascineerde was de theorie dat de afbeelding op de lijkwade van Turijn mogelijk die van Jacques de Molay zou kunnen zijn. Gezien dat de lijkwade uit die periode gedateerd is is het, mits rekening te houden met hun theoriën, best mogelijk.

Graag had ik jullie gedacht hierover gehad.

Met vriendelijke groet,

Manu

PS Als dit bericht niet op het forum thuis hoort mag u (Mod) dit gerust verwijderen.

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 21-07-2008 20:50

Dag Manu

(Ik heb je berichtje verplaatst naar de categorie 'media').

Ik ken het boek eerlijk gezegd niet. Over de lijkwade van de Turijn en een mogelijke link met de Tempeliers is wel al veel geschreven.

Malcolm Barber heeft ooit een artikel geschreven waarin hij elke link tussen de Tempeliers en de lijkwade ontkracht. Ik heb het hier ergens liggen (maar waar?).

Kijk ook eens op deze websites:

http://www.webpages.free-online.co.uk/p ... bturin.htm

http://www.shroud.com/bsts4509.htm

Vriendelijke groeten
Jan

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Re: Boek: De Tweede Messias

Bericht door Templaris » 26-07-2008 18:12

Manu schreef:
Wat me wel fascineerde was de theorie dat de afbeelding op de lijkwade van Turijn mogelijk die van Jacques de Molay zou kunnen zijn. Gezien dat de lijkwade uit die periode gedateerd is is het, mits rekening te houden met hun theoriën, best mogelijk.
Het zou inderdaad wel eens kunnen, gezien de koolstofdatering. Het is zo dat Jaques de Molay tussen 1307 en 1314 als reactie op de " verwerping van het kruis " gekruisigd werd op een houten deur. Rekenschap houdend met het feit dat JDM een grote gespierde man was, die al jaren opgesloten zat ( wat zeker de lange baard en haren verklaard) zou deze hypothese dust best eens op waarheid kunnen berusten. Nog niet gesproken dat er volgens bepaalde opvattingen en onderzoeken ook nog eens werd vastgesteld dat de persoon onder de lijkwade nog in leven was.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Manu
Berichten: 6
Lid geworden op: 21-07-2008 18:40

Bericht door Manu » 11-09-2008 09:34

Bedankt voor de verdere info!

Groeten

Plaats reactie