boek: Het Heilige Bloed en de Heilige graal

Heeft u een boek gelezen over de ridderorden en kruistochten? Deel het met ons.
Plaats reactie
tom
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-08-2008 09:12

boek: Het Heilige Bloed en de Heilige graal

Bericht door tom » 10-08-2008 15:30

Aan de voet van de Pyreneeën, in Rennes-le-Château, doet een 19de-eeuwse priester (sauniere) een geheimzinnige ontdekking die hem in staat stelt een fortuin te vergaren. Deze ontdekking staat aan het begin van een speurtocht die voert langs gecodeerde perkamenten, geheime genootschappen, de Tempelridders en een duister Frans vorstenhuis dat al 1300 jaar geleden de greep op de koningstroon verloor. De auteurs besteedden jaren aan hun onderzoek en kwamen tot een schokkende conclusie: de onthulling van een geheim dat aan de basis ligt van de hele westerse beschaving en een nieuw licht werpt op de oorsprong van het christendom – sterker nog: op de identiteit van Jezus zelf.

-
Hoewel het boek al in 1982 werd uitgegeven heb ik het pas dit jaar gekocht(was dat eerder van plan maar vond geen nederlandse versie) .
ik wist dat de da vinci code hierop gabaseerd was en daarom was het zo intressant dit boek geeft de echte feiten met nog achtergrond informatie waardoor je een goed idee hebt wat er gebeurde in het dagelijkse leven van zowel de tempeliers als de vorstenhuize waar ze contact mee hadden

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 14-08-2008 22:54

Zeer intersant boek waar de auteurs als het ware op zoek gaan naar het mysterie van de tempeliers. met de nodige argumenten.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 22-08-2008 18:02

Ik heb het boek ook gelezen, aan het begin van mijn 'tempeliers-carriere' als ik het zo mag noemen. Aanvankelijk was ik ook onder de indruk, maar als snel ga je je realiseren dat al die wilde theorieën met haken en ogen aan elkaar hangen. De auteurs zijn fantasten, die van twee veronderstellingen één feit maken, zaken fout interpreteren en er vaak op los fantaseren.

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 01-09-2008 19:59

JH schreef:De auteurs zijn fantasten, die van twee veronderstellingen één feit maken, zaken fout interpreteren en er vaak op los fantaseren.
Zo zijn er veel auteurs, het merendeel van de beschikbare boeken heeft wel van deze theorieën. Ik lees ze wel en vind sommige hypotheses wel interessant. Maar het veiligste vind ik nog altijd om mythe en feiten te scheiden. Al spreken sommige hypotheses me wel aan.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Loki
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-09-2008 09:40

Bericht door Loki » 04-09-2008 21:32

Ik heb dit boek in mijn collecite zitten, maar dat is zeker niet uit liefde voor hun onderzoeken. Naar mijn mening is het niets anders dan sensatievorming om hun eigen buidel te vullen. Niet uit liefde voor de Tempelorde.
Zij weten dat het grote publiek vatbaar is voor complottheorieen en allerhande grote mysteries. Zoiets boeit altijd en verkoopt goed. Goed voor mensen die 'enkel willen geloven', ongeacht de bewezen feiten...

JH stelt het goed door te zeggen dat zij zich baseren op vermoedens en speculaties, en deze dan als bewezen feiten verkopen. :x

Plaats reactie