boek: de Tempeliers ( Jan Hosten )

Heeft u een boek gelezen over de ridderorden en kruistochten? Deel het met ons.
genie79libanon
Berichten: 3
Lid geworden op: 22-11-2009 14:41

Bericht door genie79libanon » 22-11-2009 15:19

een kleine vraag... het isbn nummer ten behoeven van het bestellen
is dat mogelijk?
ridder in de orde belgisch kruis,ridder I.M.O.S
ridder georgian legioen,knight commander st ann,officier ORDRE NOBILIARE DE LA PRINCiPAUTÉ d' ANDORRE

SB
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-01-2010 14:49

Re: waar kan ik uw boek kopen?

Bericht door SB » 04-01-2010 21:18

Asmodeus schreef:Beste Jan,

Geïnteresseerd raakte ik in het door u geschreven boek vanaf het moment dat ik de publicatie zag. Echter hoe kan ik aan dit boek komen?

Mvgr.

Asmodeus
Geachte Jan,

Ik ben ook op zoek naar jouw boek. Ik ben namelijk ook gefascineert door de Tempeliers en maak er een klein werk rond. Jouw boek zou een sublieme inspiratiebron en van goud waarde zijn voor mijn eindwerk.
Alvast bedankt!

MVG,
SB

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 06-01-2010 21:45

Ik denk dat de 4e druk bijna op is.
Bij de fnac kan je wel nog bestellen.
En via Google Books kan je grote stukken gratis lezen. Of in de bibliotheek ...

Bedankt voor de interesse.

Maarten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-02-2010 09:35

Bericht door Maarten » 23-02-2010 13:43

Jan

Ik moet je toch feliciteren met het prachtige boek .
Ik ben er nu volop ann het lezen en moet toch zeggen dat vot leest en een schat aan informatie bevat .

Toch leuk om te weten dat er mensen van zo dicht in de buurt dezelfde interesse hebben .

Mvg

Maarten

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 19-04-2010 23:58

Beste,

in verband met de datum: 1119 wordt inderdaad door sommige (oudere) auteurs gesuggereerd op basis van Willem van Tyrus. Op basis van zijn kroniek wordt ook verkeerdelijk het concilie van Troyes op 1128 gelegd (zie Malcolm Barber voor meer informatie). Het concilie had inerdaad plaats op 1120, hierrond bestaat weinig twijfel meer in de hedendaagse litteratuur.

Wat betreft 1114 kan het boek heel verwarrend overkomen. Men kan mogelijk interpreteren dat er wordt gesteld dat op basis van Ivo van Chartres (de citatie over militia christi/ militia evangelica) (staat pagina 22) dat er toen al tempeliers waren. Uiteraard doelt Hosten hier wellicht op het bestaan van het broederschap rond de Heilige Grafkerk, wat Demurger ook bedoeld met zijn proto tempeliers.
Mijn bedenking hierbij is dat men sterk moet opletten met de term milites christi te nauw te gaan interpreteren. Het is een term die vanaf de jaren 1080' door Gregorius sterk als ridders voor het geloof is gebruikt. Na Urbanus II zou deze vrijwel steeds worden gebruikt om kruisvaarders aan te duiden (dus het hoeft niet steeds om tempeliers te gaan). De term heeft trouwens een heel duidelijk evolutie, waar ik hier niet verder op in zal gaan.

In het boek, vooral over de vroege geschiedenis, heb ik toch een aantal punten waar ik problemen mee heb.
Ten eerste waar staat het dat het broederschap van de Heilige Grafkerk zich schaarde onder de patriarch? Algemeen wordt aanvaard dat dit onder de prior van de Heilige Grafkerk was. Bij de oprichting zouden zij trouwens van hun geloften aan de prior moeten ontlast worden (zij werden niet buitengezet zoals gesteld in het boek).
Een tweede aspect in verband met de confraterniteit van het Heilig Graf is dat Hosten spreekt over donaties, hierover heb ik echter niets gelezen bij andere auteurs, noch in de bronnen. Dit punt is niet onderbouwd door een referentie, wat is de bron? (ik verwijs naar pagina 13 in het boek).
Ten slotte, met betrekking tot de vroege ontstaansgeschiedenis betreur ik dat een belangrijke bron buiten beschouwing is gelaten, terwijl die toch interessante nieuwe inzichten biedt in het ganse verhaal: namelijk Bernardus de Schatbewaarder. Een heel interessante analyse van die bron, wat jammer genoeg niet in het boek naar voor komt, is LUTRELL (A.), “The Earliest Templars” in: BALARD M., ed. Autour de la Première Croisade. Paris, Publications de la Sorbonne, 1996, pp. 193-201.

Xavier Baecke

rogerdeflor
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-07-2012 00:23

Bericht door rogerdeflor » 11-08-2012 20:49

Hi Jan, een paar maanden geleden heb ik je boek gekocht. Ik heb al veel gelezen, maar jouw objectieve benadering verdient een pluim.

Aimard
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-10-2013 21:35

Bericht door Aimard » 03-10-2013 21:43

Als jonge snaak (24) buiten WWII en WWI al een lange tijd geïnteresseerd door De Tempeliers. Mede door de film (National Treasure, en Arn The Knight Templar) geheel over de schreef getrokken en deze avond de film The Last Templar aan het bekijken. Nu moest ik toch wel de stap zoeken om dingen uit te pluizen (daar gaan mijn studentenboeken).

Dus bij deze heb je nog een nieuwe koper bij. Hopelijk zal ik met dit boek het virus (zoals bij WWII en WWI) helemaal hebben.

Dieter de Groote
Berichten: 1
Lid geworden op: 01-12-2017 20:48

Boek

Bericht door Dieter de Groote » 03-12-2017 15:48

Is het boek van Jan Hosten nog verkrijgbaar?

Plaats reactie