slijpe

Bespreek hier de bezittingen van de Tempeliers binnen de huidige grenzen van België.
Plaats reactie
anvil
Berichten: 2
Lid geworden op: 29-09-2008 20:15

slijpe

Bericht door anvil » 05-01-2011 00:48

weet er iemand of er een verband bestond tussen het tempelhof in slijpe en de abdij ter duinen?
Hoc signo victor eris

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Re: slijpe

Bericht door Templaris » 13-07-2011 21:35

anvil schreef:weet er iemand of er een verband bestond tussen het tempelhof in slijpe en de abdij ter duinen?
Ik vermoed dat er zeker banden geweest zijn. Bij iedere abdij van de Cisterciënzers was er altijd wel een Tempelhuis in de nabijheid.
Ook een leuk weetje, de originele tempelregel die bewaard word in de openbare bibliotheek van Brugge komt ook uit uit een Cisterciënzer abdij.
Al weet ik effe niet meer of het uit Ter Duinen of Ter Doest afkomstig is.

In dit document over het onderzoek in Slijpe wordt Ter Duinen wel vermeld:
https://oar.vioe.be/publicaties/RELT/1/RELT001-007.pdf
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 03-08-2011 19:18

Gezien het belang van Ter Duinen, zal het wel in Koksijde gecopieerd of bewaard geweest zijn.

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 04-08-2011 13:47

Beste,

even een update terzake. In een recente publicatie behandelt Simonetta Cerrini, die overigens aan een nieuwe editie van de regel aan het werken is en kan gelden als autoriteit op vlak van de tempelregel, stelt Cerrini dat de regel inderdaad in Ten Duinen is bewaard. We mogen echter het manuscript in zijn geheel niet uit het oog verliezen. Ook andere werken, niet in het minste de de laude novae militiae van Bernardus van Clairvaux is daar ook in bewaard. Hoewel Dailliez, die de specifieke regel van Brugge voor het eerst heeft uitgegeven, de redactie van het manuscript op 1128-1138 plaatst, wordt daar op dit moment sterk aan getwijfeld. Het manuscript is wellicht veel later tot stand gekomen. Zelf stel ik de hypothese dat de regel zelf afkomstig moet zijn geweest van een document dat wel degelijk voor 1135 is geschreven. De regel bevat immers niet de feestkalender die aan de tempelorde is toegewezen op het concilie van Pisa dat jaar.

Wat onduidelijker is, is of het manuscript in de Ten Duinenabdij is geschreven, ik twijfel hieraan. Volgens mij was het afkomstig van Clairvaux en werd het in de Ten Duinenabdij bewaard.

Zelf heb ik ook het vermoeden dat de relaties tussen de Ten Duinenabdij en de tempelorde positief waren, niet tegenstaande een aantal betwistingen rond verheffingsrechten. Dat leid ik vooral af uit een oorkonde van 1249 waarbij de abt van Ten Duinen één van de rechters waren. Aangezien het voorstel dat hij samen met de fransciscaanse gardiaan formuleerde in het voordeel van de orde was, lijkt een positieve relatie te hebben bestaan.

xavier

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 14-08-2012 21:41

Is er al iemand naar de nieuwe muurschilderingen gaan bekijken in de kerk van Slijpe? Er zijn verschillende taferelen die de geschiedenis van de tempeliers en de hospitaalridders tonen. Helaas met weinig respect voor historische correctheid en dit ondanks hevig protest van Gilbert Jansseune.
Afbeelding

Plaats reactie