Commanderij Ter Braecke - Chantraine - Oud Turnhout

Bespreek hier de bezittingen van de Tempeliers binnen de huidige grenzen van België.
Plaats reactie
Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Commanderij Ter Braecke - Chantraine - Oud Turnhout

Bericht door Templaris » 31-08-2008 15:42

Afbeelding

De naam ‘Het Hofke van Chantraine’ verwijst naar de aanwezigheid van de Tempeliers in Oud-Turnhout. In het centrum van Oud-Turnhout bevinden zich overblijfselen van een oud Tempelierencomplex. De geschiedenis van de Tempeliers gaat terug tot in 1119, toen twee ridders een geestelijke ridderorde stichtten. Vanaf 1187 waren de Oud-Turnhoutse bezittingen van de Tempeliers ondergebracht in de commanderij van Ter Braecke. Na hun opheffing in 1314, gingen de bezittingen van de Tempeliers over in de Orde van Malta. Van dan af krijgt het complex een andere naam: Chantraine, naar een commanderij te Huppaye bij Jodoigne(Geldenaken). Het complex verliest echter de naam “Ter Braecke” niet en wordt van dan af meestal “Ter Braecke, dit Chantraine” genoemd. Op 2 juni 1455 bevestigde Filips van Bourgondië het Hof van Chantraine te Oud-Turnhout in haar recht om meier en laten aan te mogen stellen. Het ligt dan ook voor de hand dat ze hier een eigen laathof(voor het innen van de cijnzen), dus hoeve, gehad hebben die op het moment van deze bevestiging reeds lange tijd bestond.

Het goederencomplex van de Tempeliers te Oud-Turnhout en Turnhout was samengesteld uit eigen goederen(gronden die volledig aan de Commanderij toebehoren) en cijnsgoederen(gronden waarvoor de eigenaar een belasting, een cijns moest betalen). De eigen goederen van de Commanderij van Ter Braecke, dit Chantraine kan U zien op een figuratieve kaart uit 1788. De pastorie gelegen in de Kerkstraat vindt U op de figuratieve kaart aangeduid met de pijl.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Duikerke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-06-2009 19:33

Bericht door Duikerke » 10-07-2011 11:27

Ook In Slijpe was er een commanderij, deze werd zelfs gesticht door de tempeliers. Slijpe is een deel van Middelkerke. op de volgende link staan enkele gegevens.

de oprichting moet gezocht worden ergens in de 12de eeuw.

Ik heb hier enkele links over maar ik mag ze niet posten als nieuweling. :?

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 13-07-2011 21:31

Duikerke schreef:Ook In Slijpe was er een commanderij, deze werd zelfs gesticht door de tempeliers. Slijpe is een deel van Middelkerke. op de volgende link staan enkele gegevens.

de oprichting moet gezocht worden ergens in de 12de eeuw.

Ik heb hier enkele links over maar ik mag ze niet posten als nieuweling. :?
Normaal zou het geen probleem mogen zijn deze te plaatsen.
Gelieve deze dan wel in de juiste topic te plaatsen, er bestaat al een topic over Slijpe.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Duikerke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-06-2009 19:33

Bericht door Duikerke » 13-07-2011 21:42

dat heb ik ondertussen gemerkt, ik had niet goed gelezen voor ik iets postte...

:D

Plaats reactie