Karmel "Maria, Hulp der Christenen en v d H. engelen

Bespreek hier de bezittingen van de Tempeliers binnen de huidige grenzen van België.
Black Templar
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-12-2010 17:39

Bericht door Black Templar » 01-01-2011 11:52

Op het forum: Terug naar de bron, vind je in het onderwerp: Tempeliers--> tempeliers in Oudenaarde/Vlaanderen. een pdf met een verslag van mijn bezoek aan het Klooster
Imagination is more important than knowledge

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 03-01-2011 10:03

Black Templar schreef:Op het forum: Terug naar de bron, vind je in het onderwerp: Tempeliers--> tempeliers in Oudenaarde/Vlaanderen. een pdf met een verslag van mijn bezoek aan het Klooster
ik heb je werk eens vluchtig bekeken en moet zeggen dat je er echt wel werk van gemaakt hebt. Ik laat je na eens grondig gelezen te hebben mijn bevindingen weten. het ziet er in ieder geval wel interessant uit!
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Black Templar
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-12-2010 17:39

Bericht door Black Templar » 07-01-2011 11:38

oké, dan horen wij elkaar een dezer nog wel eens....
veel leesplezier!
Imagination is more important than knowledge

adams
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-01-2011 18:58

Bericht door adams » 10-01-2011 19:21

in belgium they search smart ways to get someonees house or banksaving by using someone bad reputation or psychiatric troubleyears by letting them get associal in his livingspace and then do something very bad, murder, fake suicide with people with drug reputation, and then blame it on someoene innocent or someone who doesnt care and then they earn there savings or houses or possesions....and nobody gets to know....
i peronally have a lawyer to be master of my posseisions and money by being forced by justice and court, i'm internated becausze i had one fight 7 years ago with my mother marie-trese fraeyman, and judge said i was not in state of controlling myself then, to madhouse some years but now i am scared they gonne fuck me up, i live with parents and i got a good feeling when it is getting dangerous... my name is christof adams, my father is hendrik adams, sister anneleen adams and live in bollebekstraat 3,9880 aalter belgium....phone is 0032484600531
wil meer te weten komen over tempeliers...en hen toffe dingen inlichten

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 10-02-2011 10:18

Beste,

wat betreft Oudenaarde vraag ik mij af welk bronnenmateriaal men daartoe gebruikt.
Een van de zaken die ik ten zeerste betreur is dat vele tempelierswerken over de Lage Landen (zelfs van academici zelf) in hun voetnotenapparaat steeds verwijzen naar secundaire (betwistbare) literatuur. Nu op zich vind ik dat geen probleem, maar het wordt problematisch als je dat zomaar voor waar aanneemt. Ik zou het nog eens extra moeten checken maar ik ben rond Oudenaarde zelf nog niets tegengekomen in de diplomatische bronnen. Bij mijn weten zijn er ook geen verhalende bronnen die hier iets over vermelden. Twee oudere studies vermelden het huis in Oudenaarde, namelijk Rogghe en Cumps; maar beide verwijzen ze naar dezelfde negentiende eeuwse bron: Straeten Oud, Annales Ac. Archeol. Belg. Hierin wordt ondermeer vermelding gemaakt dat het huis tot in de zeventiende eeuw werd beschreven als tempelhuis. Nu heeft Cumps zelf, maar trouwens ook een licenciaatsverhandeling aan de UGent in de jaren 80 aangetoond dat vele van die 'legendes' geen ontologische gronding hebben binnen de realiteit van de tempelorde. Het mooiste voorbeeld daarvan is de tempelierstoren van Tongeren.
Ik zal in elk geval pogen deze negentiende eeuws artikel op te sporen. Mischien dat iemand reeds een bron op het spoor is gekomen?

Black Templar
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-12-2010 17:39

Bericht door Black Templar » 17-02-2011 13:57

Wel Aquilia, ik heb zelf een klein onderzoek verricht naar de tempeliers in oudenaarde.
hiervoor verwijs ik u graag door naar : http://www.2shared.com/document/uxnAWM1 ... elier.html

Het document dat je hier kan downloaden is een verslag van mijn "onderzoek"

MVG

BT
Imagination is more important than knowledge

aquilia
Berichten: 27
Lid geworden op: 09-09-2008 18:15

Bericht door aquilia » 18-02-2011 00:23

Beste,

bedankt voor het kleine onderzoekje. Het is inderdaad interessant, ik had ondertussen ook de oorkonden uit 1241 en 1242 gevonden en geïnventariseerd. Heb je toevallig nog de digitale versies van de fotoos staan, dat zou interessant zijn om de originele tekst alsook de waarderingsmiddelen te kunnen bestuderen.
Zij kunnen eventueel, met jouw toestemming, opgenomen worden in de nieuwe versie van de Wauters. In elk geval zouden zij ook voor mijn eigen onderzoek interessant kunnen blijken en het zou mij een extra tripje naar Oudenaarde besparen.

Jouw conclusie is echter heel terrecht. De enige werkelijke bronnen bij mijn weten zijn de twee middeleeuwse oorkonden. Hieron wordt geen vermeldingen gemaakt van enige vorm van bezit door de tempelorde in Oudenaarde, wel over een transactie van grondbezit te Heurne. Jammer genoeg heb ik enkel maar de regesten en nog niet een teksteditie en ben wel benieuwd waarom de praeceptor van de provincie die gift moest bevestigen (alhoewel Renaud wel meermaals dergelijke patronen vertoonde).

In elk geval lijkt er geen enkele aanwijzing te zijn dat het gebouw ooit tot de tempelorde behoorde, integendeel alle bronnen lijken dit tegen te spreken.

mvg,

xavier

mvg,

xavier

Plaats reactie