Karmel "Maria, Hulp der Christenen en v d H. engelen

Bespreek hier de bezittingen van de Tempeliers binnen de huidige grenzen van België.
Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Karmel "Maria, Hulp der Christenen en v d H. engelen

Bericht door Templaris » 15-08-2008 15:06

Afbeelding

Dit klooster gelegen te Oudenaarde was ooit het bezit van de Tempeliersorde.

Het adres van dit kooster:
Karmelietessen
Einestraat 40
9700 OUDENAARDE

Dit klooster werd bewoond door:

De Tempeliers

1188 - 1312

St. Jacobs- en St. Michielshospice

1400 - 1670

De Zwartzusters

1672 - 1796

Vrijmetselaarsgilde 'L'Aurore'

1800

Dames van het Christelijk Onderwijs.

1816 - 1845

Ongeschoeide Karmelietessen

1846
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 22-08-2008 17:54

Een deel van het gebouw zou nog dateren uit de Middeleeuwen. Ik zeg dit onder voorbehoud, want zekerheid is er niet. Misschien kan iemand eens gaan kijken?

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 12-01-2009 19:51

Ik ben er vandaag geweest, het jammerlijke is dat het een gesloten klooster betreft ( kluizenaressen ) dus binnengaan en foto's nemen was niet mogelijk. Wel gingen de zusters mij de nodige foto's bezorgen alsook mocht ik van hen een boek ontlenen over de geschiedenis van hun karmel te Oudenaarde met daarin info over de Tempelorde en hun vestiging in het pand.

Buiten een gevel, een oude schouw in het washuis, enkele dikke onregelmatige muren en een gangetje met eeuwenoude plavuizen is er verder van de tempeliers niets meer te bespeuren.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

JH
Site Admin
Berichten: 69
Lid geworden op: 14-07-2008 18:16

Bericht door JH » 31-01-2009 21:38

Dag Templaris

Staat er iets interessants in dat boek?

Vriendelijke groeten

Jan

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 07-02-2009 10:13

Het enige wat er echt interessant is naast de opsomming van de restanten hierboven is de vermelding van een 2e uitgang in de kattestraat, dat er tevens achter hun huis het kattehuis was ( de opslagplaats voor middeleeuwse belegeringstuigen ) en dat hun huis aan de buitenzijde van de stad lag, nabij de omwalling.
Iets anders wat ik persoonlijk nog aan het uitspitten ben is de ontdekking van een onderaards gewelf door de kloosterzusters in hun tuin, volledig opgetrokken in de Doornikse kalksteen die typerend is voor de tempeliers hun manier van bouwen. Tevens zou het huis ook bezit zijn geworden van de Orde van St-Jan in 1312.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

MB
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-07-2009 20:18

Bericht door MB » 09-07-2009 20:21

Best JH en Templaris,

kunnen jullie mij wat meer info geven omtrent de aanwezigheid van de Tempeliers in Oudenaarde. Ik woon namelijk in deze mooie stad en ben erg benieuwd naar deze geschiedenis.

Zijn er geschreven bronnen die bevestigen dat de Tempeliers hier aanwezig zijn geweest?

MVG,
MB

SB
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-01-2010 14:49

Bericht door SB » 04-01-2010 21:29

Templaris schreef:Het enige wat er echt interessant is naast de opsomming van de restanten hierboven is de vermelding van een 2e uitgang in de kattestraat, dat er tevens achter hun huis het kattehuis was ( de opslagplaats voor middeleeuwse belegeringstuigen ) en dat hun huis aan de buitenzijde van de stad lag, nabij de omwalling.
Iets anders wat ik persoonlijk nog aan het uitspitten ben is de ontdekking van een onderaards gewelf door de kloosterzusters in hun tuin, volledig opgetrokken in de Doornikse kalksteen die typerend is voor de tempeliers hun manier van bouwen. Tevens zou het huis ook bezit zijn geworden van de Orde van St-Jan in 1312.
Is het eigenlijk de moeite om een bezoekje te brengen?

Templaris
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 26-07-2008 18:01

Bericht door Templaris » 22-01-2010 05:11

SB schreef:
Templaris schreef:Het enige wat er echt interessant is naast de opsomming van de restanten hierboven is de vermelding van een 2e uitgang in de kattestraat, dat er tevens achter hun huis het kattehuis was ( de opslagplaats voor middeleeuwse belegeringstuigen ) en dat hun huis aan de buitenzijde van de stad lag, nabij de omwalling.
Iets anders wat ik persoonlijk nog aan het uitspitten ben is de ontdekking van een onderaards gewelf door de kloosterzusters in hun tuin, volledig opgetrokken in de Doornikse kalksteen die typerend is voor de tempeliers hun manier van bouwen. Tevens zou het huis ook bezit zijn geworden van de Orde van St-Jan in 1312.
Is het eigenlijk de moeite om een bezoekje te brengen?
Niet echt, de karmelietessen zijn kluizenaars. buiten de receptie geraak je niet ver.
non nobis Domine non nobis sed nomini tuo da gloriam

Black Templar
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-12-2010 17:39

Bericht door Black Templar » 24-12-2010 17:42

Ik ben ook van oudenaarde.
vorig jaar heb ik mijn eindwerk van het secundair geschreven over de tempeliers in oudenaarde.
Ik heb dus het klooster van zeer dicht bij onderzocht.

ik kan jullie vertellen dat hier nog geen sporen van de tempeliers zijn terug gevonden.
Dit werd mij ook bevestigd door een bouwkundig historicus die mee was ter plaatse.

mvg,
BT
Imagination is more important than knowledge

Black Templar
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-12-2010 17:39

Bericht door Black Templar » 26-12-2010 13:55

dit vorig bericht betreft wel wat zichtbaar is voor het oog. misschien dat door deftige opgravingen wel het een en ander kan bloot gelegd worden met verwijzing naar de tempeliers.
de opgravingen die er nu reeds gebeurd zijn, zijn gebeurd door de zusters zelf.

mvg
Imagination is more important than knowledge

Plaats reactie